Elämää Pirkan Opistossa

Etusivu » Verkkoartikkelit

Hauskuus ja huumori kuuluvat kuvataiteeseen



- Teoria antaa välineitä taiteen tekemiseen, mutta maalaamaan tai veistämään oppii
tekemällä, sanoo Pirkan opiston kuvataidekoulun opettaja, kuvataiteilija Matti Kuronen.

 

 

Kuronen on opettanut Pirkan opistossa koko opiston kymmenen vuoden olemassaolon ajan. Nyt hän opettaa aikuisten kuvataidekoulussa neljättä ja viidettä vuosikurssia, eli perus- ja syventäviä opintoja. Lisäksi hän ohjaa kansalaisopiston puolella sunnuntaiateljeessa, jossa jokainen opiskelija toteuttaa omia aiheitaan ja työskentelee omalla tekniikallaan.


Opiskelijat otetaan kuvataidekouluun ilmoittautumisjärjestyksessä, mukaan voi tulla kuka tahansa kuvataiteesta kiinnostunut. Taiteen perusopintojen sisältöihin kuuluvat muun muassa havaintopiirustus, värioppi ja sommittelu ja myös elävää mallia pääsee maalaamaan: opinnot harjoittavat katsomaan ja näkemään asioita. Opiskelijat harjaantuvat sekoittamaan värejä sekä ymmärtämään perspektiiviä ja mittasuhteita. Opinnot painottuvat maalaukseen, mutta myös grafiikan ja kuvanveiston alkeisiin pääsee tutustumaan.

 


Tutkimusmatkailija löytää uutta


Kuronen kävi 1980-luvulla nelivuotisen Pirkkalan Taidekoulun, joka vastaa sisällöltään nykyisiä taiteen perusopintoja. Sieltä hän jatkoi Kankaanpään Taidekouluun, jossa opiskeli neljä vuotta ja valmistui kuvataiteilijaksi vuonna 1993. Hän on toiminut myös Hervannan lähiötaiteilijana kolmen vuoden ajan. Kuronen on Suomen Taidemaalariliiton ja Tampereen Taiteilijaseuran jäsen.


Monipuolisen kuvataiteilijan käyttämät menetelmät ovat maalaus, kuvanveisto ja installaatio erilaisin sekatekniikoin. Tutkiva taiteilija haluaa tuoda uusia ideoita ja toimintatapoja taiteeseen kokeilemalla.


- Tutkin mielelläni uusia tekniikoita ja materiaaleja. Pyrin myös kehittämään aivan uusia, minulle sopivia tekniikoita. Olen esimerkiksi kehittänyt oman tekniikkani metallipigmentin käyttöön maalauksessa. Suolaveistostekniikassani olen tutkinut pronssin ja suolan vuorovaikutuksesta syntyvää patinaa, kun taas installaatioissani olen käyttänyt materiaalina täytevanua.


Kurosen teoksissa vaihtelevat aiheet syntyvät työskennellessä ja tutkiessa teemaa ja materiaalia. Huumoria hän käyttää usein aiheidensa suodattimena.


- Työni sisältävät symboliikkaa, joka ei kuitenkaan ole itsetarkoitus. Usein se aukeaa itsellenikin vasta jälkikäteen. Kun olen löytänyt joen alkulähteen, jatkan jostain muusta, jos aihe ei anna enää mitään. Myöhemmin saatan kyllä palata aiheeseen.


Kuronen inspiroituu tähtitaivaasta, joka on hänen taiteessaan välillä isommassa, välillä pienemmässä roolissa. Nuorempana hän halusi ottaa kantaa epäkohtiin maailmassa – kuten edelleen, mutta nykyään aiheet kumpuavat elämänkokemuksesta.

 

 


Oma ilmaisu vaatii rohkeutta


Kuvataidekoulu vaatii sitoutumista ja pitkäjänteisyyttä, koska taiteen perusopinnot kestävät neljä lukuvuotta.


Neljäntenä vuonna opiskelijat ottavat enemmän vastuuta tekemisistään. Opettaja ei anna heille valmiita toimintamalleja ja tarkasti rajattuja tehtäviä, sillä tarkoitus on saada heidän omaa ilmaisuaan esiin ja tukea heitä siinä. Neljäs vuosi päättyy keväällä taiteen perusopetuksen päättävään kurssin ryhmänäyttelyyn Galleria 2:ssa Pirkkalassa.


Viidennellä vuosikurssilla opiskelijat työskentelevät itsenäisesti. Opettaja antaa edelleen tukea ilmaisun kehittämiseen ja neuvoja oman yksityisnäyttelyn pitämiseen, johon syventävät opinnot päättyvät.


- Parasta opettamisessa on, kun pääsen opiskelijan kanssa samalle aaltopituudelle ja ymmärrän, mitä hän on tekemässä. Silloin voin oikeasti olla avuksi hänelle.


Kurosen mukaan pitkäjänteinen omistautuminen taideopintoihin ei tarkoita, että kouluun tullaan ottamaan paineita, vaan ennemminkin pääsemään niistä. Oppimiseen kuuluvat niin onnistumiset kuin epäonnistumiset, sillä molemmat antavat tietoa ja taitoa, joista syntyy oma taiteilijapersoona. Ei ole epäonnistuneita töitä, on vain keskeneräisiä töitä.


- Taiteen tekemisen ei pitäisi olla vakava asia. Kuvataiteeseen kuuluu myös vapaa hauskuus ja huumori. On hyvä muistaa, että koulun harjoitustehtäviä ei tehdä opettajalle tai muille, vaan omaa itseä varten.


Opiskelijoiden työskentelyssä on tärkeää avarakatseinen ja ennakkoluuloton luovuus. Erilaisuus on hyvä asia taiteessa, mutta siihen tarvitaan rohkeutta ja hyvää itsetuntoa.


- Kuvataiteen harrastaminen auttaa näkemään maailmaa avarakatseisemmin ja ymmärtämään erilaisuutta. Se saa esiin positiivisia voimavaroja ja on vastapainoa arkirutiineihin, Kuronen sanoittaa.


teksti: Riitta Jussila

kuvat: Kalle Saarinen


Takaisin uutisiin
Avaa sivuvalikko
Sulje sivuvalikko