Baletti lumoaa ilmaisuvoimallaan
Tanssinopettaja Jarna Kangasmaa viettää tänä vuonna 20-vuotistaiteilijajuhlaa. Baletti on hänelle ennen kaikkea näyttämötaidetta, jossa voi käyttää omaa luovuuttaan ja tanssillista ilmaisuaan esimerkiksi luomalla uusia koreografioita ja liikkeitä.
- Klassisessa baletissa jokainen liike ja yksityiskohta on luotu kertomaan visuaalista tarinaa. Se on vähän kuin satua.
Kangasmaa jakaa oppilailleen tietoa ja perinteitä, joita itse baletissa arvostaa. Hän on venäläisen koulukunnan kasvatti, joka käyttää baletin opetuksessa Vaganova-metodia.
Baletti antaa tanssijalle notkeutta, voimaa, koordinaatiokykyä, rytmitajua, musikaalisuutta ja tasapainoa. Harjoittelu on paitsi fyysistä, myös henkistä ja meditatiivista. Rauhallisen liikkeen tekeminen keskittyneesti yhä uudelleen luo vastapainon nykypäivän kiireiselle elämälle.
Rakkaus lajiin johti ammattiin
- Olin 8-vuotias, kun pääsin balettitunneille. Hurahdin balettiin heti, vaikka opettajani oli vaativa. Nyt, kun itse opetan, haluan olla mahdollisimman lempeä opettaja.
Kangasmaa harjoitteli lapsuus- ja nuoruusaikana kovaa, toisinaan treenejä oli viisi kertaa viikossa. Lukion jälkeen koitti etsikkoaika, kunnes nuori nainen palasi baletin pariin ja haki tanssinopettajan opintoihin.
Hän valmistui tanssinopettajaksi vuonna 2003 Oulun ammattikorkeakoulusta pääaineenaan klassinen baletti ja sivuaineenaan lastentanssi. Lisäksi Kangasmaa on opiskellut Teatterikorkeakoulussa lasten tanssiteatteria ja Tallinnan yliopistossa tanssipedagogiikkaa.
Valmistumisen jälkeen tuore tanssinopettaja opetti Pirkanmaalla sekä omassa balettikoulussa vuoteen 2011 asti. Yrittäjyys tuntui liialta samaan aikaan, kun oma poika meni ensimmäiselle luokalle kouluun. Vuonna 2012 Kangasmaata pyydettiin Pirkan opistoon tanssinopettajan äitiysloman sijaiseksi. Työ Pirkan opistossa on sittemmin jatkunut päätoimisena opettajana.
Tanssikoulussa on matala kynnys
Kangasmaa opettaa Pirkan opistossa taiteen perusopetuksen puolella tanssikoulussa klassista balettia ja lastentanssia. Opiston tunnit ovat kaikille avoimia. Osa lapsista aloittaa tanssiharrastuksen jo 2-vuotiaana. Lastentanssissa on alle 3-vuotiaiden ryhmä, jossa vanhempi on mukana sekä 3–4 -vuotiaiden ryhmä ja 5–6 -vuotiaiden ryhmä.
- Lastentanssissa tutustutaan kaikkiin tanssilajeihin. Tunnit kehittävät lasten koordinaatiota ja sisältävät leikkiä. Tuntien sisältö riippuu opettajasta, itse ujutan mukaan baletin elementtejä. Klassisen baletin opetus alkaa kuitenkin vasta alkeisbaletista, vaikka jotkut lastentanssin tunnit muistuttavat balettia. Klassinen baletti on fyysisesti niin vaativaa, että alle kouluikäisille se ei sovi.
Taiteen perusopetuksessa edetään tasolta toiselle taitojen kasvaessa. Tanssikouluun on virallinen haku, mutta käytännössä jokainen hakija pääsee mukaan. Baletin opiskelu alkaa alkeisbaletista noin 7-vuotiaana.
Koulunaloitusikä on sopiva, koska lapset osaavat noudattaa koulusta tuttuja sääntöjä. Balettitunnilla huomioidaan toiset kauniilla käytöksellä, esimerkiksi niiaamalla tunnin aluksi ja lopuksi sekä tervehtimällä opettajaa ja toisia oppilaita.
- Olen piirtänyt oppilaille karttoja balettitunnin sisällöstä. Tunnin aloittaa alkuniiaus, jonka jälkeen tehdään alkulämmittelyt. Niitä seuraavat tanko- ja keskilattiasarjat sekä diagonaali- ja tanssiharjoitukset. Pienimmillä on tunnin lopussa leikkejä ja höpön löpinät, jossa lapset saavat vapaasti jutella. Loppuniiaus päättää tunnin. Tunnit kestävät tason mukaan 60–90 minuuttia.
Alkeisbaletista oppilaat etenevät perustasolle, jatkotasolle ja edistyneisiin. Jokainen taso kestää kaksi vuotta. Kangasmaan ryhmissä on keskimäärin seitsemän oppilasta, vanhimmat oppilaat ovat 14–15 -vuotiaita.
Baletti näkyy koko elämän ajan
Klassinen baletti on yksi maailman vaikeimmista lajeista. Se vaatii pitkäjänteisyyttä ja sitkeyttä, sillä liikkeiden tekeminen puhtaasti vaatii loputtomasti toistoja.
Jatkuva harjoittelu palkitsee. Taitojen kehittyessä motivaatio kasvaa, eikä kehittyminen lopu koskaan. Ikioma harrastus kohentaa lapsen itsetuntoa ja antaa elinikäisiä ystäviä. Baletti jättää jälkensä: se näkyy esimerkiksi upeana ryhtinä, musikaalisuutena tai pehmeänä kävelytyylinä.
Tunneilla edetään oppilaiden taitojen mukaan. Kärkitossut otetaan käyttöön, kun jalkojen lihakset ovat vahvistuneet riittävästi. Tavallisesti se vaatii pari vuotta balettitreenejä. Kangasmaa käyttää opetuksessa kolmen k:n systeemiä: hän korjaa, kannustaa ja kehuu. Kun opettaja tuntee jokaisen oppilaan ja hänen vahvuutensa ja heikkoutensa, kantaa työ hedelmää.
- Parasta ja tärkeintä opettamisessa on, kun tutustun oppilaisiin ja kun näen, kuinka he hurahtavat baletin maailmaan. Jokakeväiset tanssinäytökset ovat olleet ikimuistettavia hetkiä. On ihanaa nähdä loiste lasten kasvoilla, kun he onnistuvat näyttämöllä.
Teksti: Riitta Jussila
Kuvat: Kalle Saarinen
Takaisin uutisiin